23948sdkhjf

Tech-giganten Amazon planlægger dansk ekspansion

I denne uge fortalte Amazon, at de snart er klar til lancering i Sverige, men i et jobopslag afsløres, at Danmark også står for skud.

I marts indtog Amazon Holland med en komplet markedsplads, og nu er turen kommet til Sverige.

Allerede tilbage i 2017 svirrede rygterne om et muligt Amazon indtog i Norden, da mastodonten købte domænet Amazon.se.

I juli åbnede virksomheden for brandregistrering i Sverige, og i tirsdags bekræftede Amazon så endelig i en pressemeddelelse, at et svensk website var etableret, fortæller Dansk Industri.

Sverige er det syvende europæiske land, som Amazon indtager, og der er flere på vej.

I et jobopslag fremgår det, at en kommende nordisk markedspladschef også skal kigge på ekspansion i både Danmark, Norge og Finland.

- Det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt Amazon indtager Norden, men hvornår og i hvilken hastighed. Sverige er første marked, og deres timing af pressemeddelelse tyder på, at de vil teste sitet over efteråret, så det er klart og strømlinet til julehandlen 2020, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.

Europæiske markeder påvirkes forskelligt
Der er ingen tvivl om, at Amazon.se vil have betydning for det svenske forbrugermarked, men præcist hvordan kan kun tiden kunne vise.

- Vi kan se, at Amazons indtog har påvirket de europæiske markeder forskelligt. Amazon er specielt stærke i UK og Tyskland med store markedsandele, mens de i andre lande, såsom Spanien, Italien og Frankrig, kun har haft en moderat indvirkning på markedet. Vi vil derfor følge udviklingen af det svenske marked tæt. Det bliver især spændende at følge, hvornår de går i gang med Amazon Business, som er salg mellem virksomheder, på deres svenske markedsplads, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Dansk Industri har udviklet en kostberegner til dig, der overvejer at begynde at sælge din virksomheds produkter via Amazon. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115